onsdag 26. oktober 2011

Hvorfor jeg foretrekker nettleseren Opera?

Det finnes mange meninger om nettlesere. Noen vet ikke at det finnes alternativer (vanligvis til Internet Explorer), mens andre brenner sterkt for "sin" favoritt, og kan ikke fatte og begripe at ikke alle andre følger etter. Det er så godt som umulig å kåre én nettleser til den beste, for alle har sine styrker og svakheter. Det finnes tester som finner ut hvilke som er raskest, hvilke som følger standarder best osv, men det har liten betydning for den allmenne nettsurfer.

Det som til syvende og sist har betydning for meg er hva slags muligheter jeg har utenom det å vise en nettside. Opera har tidvis vært veldig innovative, men de har både kopiert andres idéer og blitt kopiert. Likevel er det noen funksjoner Opera er alene om. Her lister jeg opp mine favoritter, og de jeg mener er viktigst i Opera.

Mouse Gestures
Uten tvil den viktigste grunnen til at jeg bruker Opera er Mouse Gestures eller musbevegelser som det kalles på norsk. Det er riktignok ikke noe å anbefale hvis du sliter med musesyken, men ellers kan det være veldig kjekt. Store deler av nettlesernavigeringen kan gjøres ved hjelp av musa. Ved å holde høyre musetast inne og bevege musa til venstre går jeg tilbake til forrige side. (Altså samme som å trykke back.) Tilsvarende er det mulig å gå framover, lukke en fane, åpne en ny fane, bytte fane osv. Dette effektiviserer rett og slett bruken så mye at jeg savner det med en gang jeg er i en annen nettleser. Ingen andre nettlesere har støtte for dette pr. dags dato. Riktignok har enkelte plug-ins forsøkt å gjenskape dette, men det blir ikke like effektivt som når Opera har implementert i hjertet av nettleseren. Du kan lese mer om du ulike musbevegelsene her.

Opera Link
En annen av favorittene er Opera Link. Dette er en synkroniseringstjeneste som er veldig kjekk dersom du har to eller flere datamaskiner. Du velger selv hva du vil synkronisere, men tjenesten støtter foreløpig synkronisering av bokmerker, bokmerkeraden, passord (jeg anbefaler som tidligere nevnt LastPass til passordsynkronisering), hurtigvalg, notater, historikk over innskrevne adresser, søkemotorer (mer om dette nedenfor), og regler for innholdsblokkering (det vil si blokkering av annonser mm). Hvis du bruker Opera på mobiltelefonen blir det enda nyttigere. Tenk deg at du finner en lang artikkel du vil lese, men ikke orker å se på mobilskjermen. Et lite bokmerke så finner du den kjapt igjen på datamaskinen. Eller kanskje vil du lagre noe for nettopp å lese på toget hvor du kun har mobiltelefon? Det finnes for all del andre tjenester som gjør dette, (f.eks ReadItLater eller InstaPaper) men kjekt å ha muligheten i nettleseren uansett.

Operas søkemuligheter
Nesten alle nettlesere ser like ut i toppen. I tillegg til navigeringsknapper består de av et relativt stort URL-felt hvor du skriver inn nettadressen og ofte et søkefelt til høyre. De aller fleste har Google som standard søkemotor, og tenker sjelden på alternativer. Opera ser også slik ut, men kan bruke URL-feltet til søk direkte. Dette er ikke spesielt innovativt eller unikt i seg selv, men når du kombinerer det med Operas muligheter til å legge til egne søk kan det bli veldig effektivt. La oss si du er filminteressert og ofte søker på imdb. Jeg kan skrive "i The Godfather" i URL-feltet for å søke etter Gudfaren på imdb. For å legge til slike søk trenger du bare å høyreklikke på et søkefelt og velge "Legg til søk..." og velge en nøkkel som representerer søket ditt. I mitt tilfelle valgte jeg i for imdb. Tilsvarende kan du bruke nøkkelordet nr for å søke i 1881 (eller gulesider). Da skriver du altså "nr 98765432" for å slå opp det gitte nummeret. Hvis du ikke husker hvilke nøkler du velger kan du også velge søkefeltet til høyre og velge manuelt hvor du vil søke, men fullt så effektivt er det jo ikke.

Opera Turbo
Den siste spesielle funksjonen jeg vil nevne bruker jeg ikke så veldig ofte, men Opera er helt unik om å ha støtte for den. I Norge har vi ofte ganske raske og stabile nettverk og sliter sjelden med å laste selv sider med mange bilder. Likevel sitter man med et litt tregt mobilt bredbånd på hytta kan det være veldig nyttig å aktivere Opera Turbo. Operas servere forminsker alle sidene før de sendes til nettleseren din. Dette er spesielt merkbart på sider med mange bilder. Det er viktig å merke seg at bildene faktisk blir byttet ut, så bildene du får opp er av dårligere kvalitet. Det er imponerende hvor mye plassbesparelse som er mulig til en relativt liten kvalitetsreduksjon. Selv om det kan gå adskillig raskere å laste endel sider, kan det gå tregere i enkelte tilfeller. Dette gjelder hovedsakelig hvis det er få/ingen bilder, eller hvis du allerede sitter på et super-raskt nett. Grunnen er som nevnt at all trafikk går gjennom Operas servere for komprimering. Av sikkerhetsmessige årsaker vil derfor denne funksjonen ikke fungere på sikre tjenester som nettbanker. (Sider som bruker https.)

Andre funksjoner
De jeg har nevnt synes jeg uten tvil er de viktigste. De har andre funksjoner som jeg ikke synes er så viktige, men kanskje andre foretrekker. F.eks har Opera innebygget e-post-klient. Selv om de har forsøkt å være ganske smarte her med blant annet en automatisk sorteringsmekanikk, synes jeg det er greit å ha e-posten separat, eller bruke webmail.

De har en innebygget RSS-leser, men som skrevet tidligere, jeg foretrekker Google Reader. De har en innebygget BitTorrent-klient, som sikkert er kjekt for folk som ikke aner hva det er, men igjen foretrekker jeg et dedikert program til dette. De har også endel sikkerhetsmekanismer for å beskytte mot phising osv.

Historisk
Jeg har brukt Opera endel år allerede, og har blitt imponert over hvor innovative selskapet har vært. F.eks faner (tabs), som idag er en selvsagt del av alle nettlesere ble introdusert allerede i 2000, fire år før Firefox ble lansert, og Internet Explorer fikk først faner med IE7 i 2006.

Ettersom jeg jobber med webutvikling, men også er glad i å bruke ulike nettjenester, har jeg endel erfaring med de ulike nettleserne. Likevel har jobben min veldig lite med valg av favoritt, for en nettleser er mer en bare et vindu med nettinnhold.

Hastighet
Sammen med Chrome, og Safari skryter Opera av å være den raskeste nettleseren. Det finnes en haug med tester som utpeker hver av dem som vinnere. Da baserer seg både på laste inn store sider, starte opp nettleseren, minneforbruk ved mange faner, osv. Min erfaring er at Chrome er noe raskere på det meste, men treghet er i allefall ikke noe problem med Opera.

Hva er din mening? Foretrekker du andre av Operas funksjoner, eller bruker du andre nettlesere med andre favorittfunksjoner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar