torsdag 26. oktober 2017

Nå har TraktNRK blitt enda bedre

I flere år har jeg brukt nettjenesten trakt.tv til å holde rede på hvilket filmer jeg ser, og hvor langt jeg har kommer i ulike TV-serier. Det var faktisk en av tjenestene jeg anbefalte ved en tidligere anledning. Det var grunnen til at jeg i fjor lagde en utvidelse til chrome som automatisk «scrobbler» det man titter på i NRKs nett-TV. Du kan lese litt om hvordan jeg gikk frem for å lage den her.

Selv om det fungerte ganske bra rent teknisk, var det likevel et problem: Nesten ingen ser på nett-TV i nettleseren på en datamaskin. Heldigvis begynte NRK å tilby (valgfri) innlogging som lagrer strømmehistorikken. Så sant du er innlogget kan du altså starte å titte på noe på telefonen din, for deretter å fortsette der du slapp på smart-TVen når du kommer hjem.

I sommer gikk jeg i gang med oppgaven å utvide traktNRK til å også kunne rapportere inn elementer fra NRK historikken. Ved å trykke på "history" får du nå opp en liste over alt du har sett på mens du er innlogget. Den forsøker å matche det opp mot elementer på Trakt, men om den ikke treffer, har du mulighet til å manuelt korrigere dette.

Man kan selv krysse av for hvilke elementer man ønsker å synkronisere. Den forsøker å gjette seg til hva som skal synkroniseres basert på hvor mye som er avspilt, om den allerede ligger registrert på Trakt, og lignende.

Utover det måtte jeg også gjøre betydelige endringer i kulissene. HTML5-spilleren erstattet Flash-varienten, og dermed fungerte ikke traktNRK i det hele tatt en stund. De restrukturerte også siden betydelig, så det var litt komplisert å finne frem til metadata som riktig episode og sesong. Jeg skulle gjerne sett en litt bedre tilgjengeliggjøring av data som originaltitler, nasjonalitet, osv.

Aller helst skulle jeg gjerne sett at de gjør som Viaplay: linket til tredjepartsdatabaser, som imdb.com. Da hadde det blitt betydelig enklere å finne riktig match. Jeg har nå måttet manuelt legge inn enkelte hint om at f.eks «Monster» er den norske serien, og ikke en av de over hundre andre titlene med samme navn.

Uansett, håper du får nytte av traktNRK. Finner du feil kan du gjerne rapportere dem. Om du bruker tjenesten vil jeg gjerne høre fra deg, og du kan sende meg en epost på: erik.andre.mamen (ætt) gmail.com.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar